To jedno z ważniejszych stanowisk w firmie farmaceutycznej. To Brand Manager odpowiada za wprowadzanie i komunikację produktu na rynku oraz koordynuje jego cykl życia.
W zależności od organizacji, obowiązki Brand Managera w firmie farmaceutycznej kształtują się różnie, podobnie jak zakres odpowiedzialności.
Głównym i podstawowym zajęciem Brand Managera jest tworzenie lub współtworzenie strategii marki – określenie jej roli dla organizacji, fundamentów pozycjonowania oraz obecności na rynku. Tworzenie strategii marki farmaceutycznej od zera nie jest częste, co nie znaczy, że Brand Manager nie może mieć wpływu na jej funkcjonowanie, ewolucję oraz zakomunikowanie w ramach i poza strukturą marketingową.
Drugim elementem jest strategia komunikacji na bazie wypracowanej roli marki oraz jej pozycjonowania – ten najbardziej kreatywny element pracy często utożsamiany jest z całością obowiązków Brand Managera. Jest on kluczowy, ale nie może pozostać oderwany od tworzenia oraz zrozumienia strategii marki.
Trzecim obowiązkiem jest wykonanie planów – rozpoczynając od kreacji materiałów ATL i BTL, nadzór nad planem mediowym i budżetem, implementacja kampanii w „tradycyjnych” oraz „nowych” mediach, przez wsparcie działu sprzedaży w przygotowaniu odpowiedniej egzekucji na rynku.
Wszystkie trzy wyżej wspomniane elementy łączy w sobie tworzenie planu marketingowego, uwzględniającego wszystkie działania – marketingowe, promocyjne i, jakże aktualne obecnie, digitalowe. W konsekwencji, jest to również nadzorowanie jego realizacji.
Jakie umiejętności powinien posiadać Brand Manager w firmie farmaceutycznej?
Na stanowisko Brand Managera poszukuje się osób otwartych, ciekawych nowych doświadczeń, ale równocześnie takich, które dobrze rozumieją dane rynkowe i finansowe oraz nie mają problemu z wypracowaniem rekomendacji na bazie dostępnych źródeł wiedzy. Konieczne są wysokie umiejętności analityczne oraz kompleksowe zarządzanie projektami. Niezbędne są również umiejętności komunikacyjne – zarówno jeśli chodzi o kontakt z KOL, prezentacje, negocjacje, jak i prowadzenie spotkań i warsztatów. Brand Manager jest ambasadorem swojej marki, zarówno w ramach organizacji, jak i na zewnątrz musi umieć przedstawić swoje pomysły i rekomendacje. Do tego niezbędne jest połączenie twardych i miękkich umiejętności biznesowych.
To musi umieć Brand Manager w firmie farmaceutycznej to:
- tworzyć koncepcje produktowe i strategię,
- zarządzać wdrożeniami produktów,
- znać prawo farmaceutyczne,
- znać techniki druku opakowań i materiałów reklamowych,
- kalkulować opłacalność wdrożenia, w tym wyliczać tzw. TKW (techniczny koszt wytworzenia) produktu,
- planować sprzedaż i przygotowywać P&L,
- tworzyć treści z nastawieniem na prezentowanie korzyści,
- znać narzędzia digitalowe oraz tradycyjne obszary komunikacji,
- przygotowywać briefy dla projektantów opakowań, dla agencji i domów mediowych,
- znać narzędzia trade marketingowe skuteczne w branży farmaceutycznej,
- prowadzić szkolenia z obszaru produktu i marketingu,
- egzekwować i rozliczać zaplanowane działania.
Co jest najciekawsze w pracy Brand Managera farmaceutycznego?
Różnorodność i dynamika. Na stanowisku Brand Managera można realizować bardzo zróżnicowane projekty, zdobywać wiedzę z nowych dziedzin, testować i wprowadzać innowacje w komunikacji. Rynek wymaga tego, żeby się rozwijać, obserwować nowe trendy i implementować rozwiązania komunikacyjne, które będą ciekawe dla konsumenta. To z kolei sprawia, że ta praca jest bardzo dynamiczna i pełna pozytywnych wyzwań, a wszystko oczywiście w granicach i ze szczególnym uwzględnieniem prawa farmaceutycznego, kodeksu dobrych praktyk marketingowych.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy w pracy Brand Managera farmaceutycznego?
Niewątpliwym plusem stanowiska Brand Managera jest praca z ludźmi. Specyfika tej funkcji polega na prowadzeniu komunikacji w ramach i poza organizacją, co oznacza częsty kontakt z osobami z branży, ale też z innych działów firmy lub też kompletnie spoza własnej struktury. Takie doświadczenia są niezwykle ciekawe, ponieważ dają wiedzę i doświadczenie, ale też pozwalają spojrzeć na projekty z zupełnie nowej perspektywy.
Wyzwaniem jest z pewnością liczba i kompleksowość projektów oraz tempo pracy. W ramach działu marketingu konieczne jest szybkie podejmowanie decyzji oraz implementacja działań, często kampanie nakładają się na siebie w jednym czasie. Z tymi trudnościami można sobie jednak poradzić, stosując odpowiednie narzędzia do zarządzania projektami.
Umiejętność planowania i zarządzania projektami, prezentowania projektów przed Zarządem lub Regionem oraz umiejętność zarządzania budżetem projektu, są jednymi z kluczowych na takim stanowisku.
Stanowisko Brand Managera w firmie farmaceutycznej należy do takich, gdzie potrzebne są umiejętności strategiczne, jak i operacyjne. Podejmując wyzwanie prowadzenia produktu farmaceutycznego, trzeba być świadomym swoich cech, talentów i wiedzy. Na tym stanowisku mogą pracować osoby zdecydowane, które pracują na celach, potrafią je realizować i wiedzą dokąd zmierzają.
Autorzy: Magdalena Bojko, Małgorzata Włodarczyk