Przeczytaj
Jak wypracować w firmach farmaceutycznych procesy i procedury dostosowane do komunikacji omnichannelowej?
Omnichannel to sposób komunikacji z odbiorcą, który na stałe wpisuje się w strategię firm farmaceutycznych. Jego wdrożenie niesie ze sobą wyzwania związane nie tylko ze sporymi inwestycjami, ale również te dotyczące wypracowania modelu kooperacji zaawansowanych rozwiązań, które ostatecznie pozwoli zbudować pozytywną Customer Journey i jednocześnie osiągnąć zakładane cele biznesowe. O skutecznych procesach dostosowania organizacji farmaceutycznych do komunikacji omnichannelowej dyskutują Prelegenci V Forum Digital Evolution for Pharma & Medical (5-6 czerwca 2024 r., Warszawa).AI w praktyce – prosto i przyjemnie
Sztuczna inteligencja, dzięki swoim wszechstronnym zastosowaniom, stała się obiektem intensywnych rozmów, debat, i spekulacji. Wiele przekazów ostrzega przed zagrożeniami i to oczywiście ma swoje uzasadnienie, my zachęcamy do spojrzenia na jasną użytkową stronę AI, bo daje ona coraz więcej fantastycznych możliwości. W dzisiejszym świecie trudno nie usłyszeć o rewolucyjnych osiągnięciach algorytmów opartych na sztucznej inteligencji. Jednak czy te technologie są rzeczywiście zagrożeniem, czy też kluczem do rozwiązania wielu współczesnych problemów – czas pokaże. Czy AI może na zawsze zmienić naszą rzeczywistość? W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania przyjrzymy się nie tylko ogólnym trendom w rozwoju sztucznej inteligencji, ale także niektórym popularnym narzędziom, takim jak ChatGPT czy Midjourney, które odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu tego dynamicznego krajobrazu technologicznego.Pandemia a proces digitalizacji
W okresie pandemii, ze względu na konieczność dostosowania realiów życia do nowych, niespotykanych dotąd warunków zaszło mnóstwo zmian w wielu obszarach, w tym w ochronie zdrowia. Proces digitalizacji zdecydowanie nabrał rozpędu, ze względu na konieczność ograniczenia bezpośrednich kontaktów międzyludzkich, w tym w sektorze ochrony zdrowia. Społeczeństwo musiało zwrócić się w kierunku rozwiązań cyfrowych. Większość rozwiązań teleinformacyjnych weszło do codziennego użytku zarówno pod presją Pacjentów, jak również w celu zachowania ciągłości terapii czy samej opieki medycznej. Obecnie na co dzień wielu Polaków, niezależnie od grup wiekowych, wykorzystuje scyfryzowany obieg dokumentacji medycznej, tzw. EDM, czy popularną wersję papierowej recepty w postaci elektronicznej, tzw. E-receptę.The pandemic and the digitization process
During the pandemic period, a myriad of changes have taken place in many areas, including health care, due to the need to adapt the realities of life to new, unprecedented conditions. The process of digitalization has definitely gained momentum, due to the need to reduce direct human contact, including in the health sector. Society has had to turn to digital solutions. Most ICT solutions have entered everyday use, both at the insistence of patients, as well as to preserve the continuity of therapy or medical care itself. Nowadays, on a daily basis, many Poles, regardless of age groups, use the digitized circulation of medical records, the so-called EDM, or the popular version of the paper prescription in electronic form, the so-called E-prescription.Nasza przyszła, zdigitalizowana praca
Przyszłość pracy będzie kształtować ściślejsza współpraca między ludźmi i technologią, co da pracownikom nowe umiejętności cyfrowe. Już dziś w tle technologia powoduje głębokie zmiany polityczne, gospodarcze i społeczne. W rzeczywistości przyszłość pracy będzie wiązała się z krzyżowaniem się wielu technologii do tego stopnia, że granice między tymi kategoriami będą się zacierać. Jedną z nich będzie wizualizacja rozumiana jako zastosowanie rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej, stworzenie cyfrowych bliźniaków i atrakcyjna forma wizualizacji dużych zbiorów danych.Elastyczność rozwiązań cyfrowych w branży farmaceutycznej – na ile to slogan, na ile prawda?
Rozmawiamy z Panem Grzegorzem Dembickim z Sagra Technology na temat elastyczności rozwiązań cyfrowych wspierających pracę przedstawicieli medycznych, producentów i dystrybutorów w branży farmaceutycznej i medycznej.Integracja danych kluczem do przewagi konkurencyjnej na rynku aptecznym
Po co integrować dane biznesowe?Ilość danych gromadzonych na świecie rośnie w tempie przytłaczającym. Wg IDC w ciągu ostatniej dekady dynamika w ilości wytwarzanych danych sięgnęła prawie 5000%. W 2020 roku jeden człowiek generował co sekundę 1,7 megabajta danych (IBM). Statista GmbH oszacowała ilość danych wytworzonych w 2020 na 64,2 zetabajtów (jedynka z 21 zerami), a z kolei IDC przewiduje, że w 2025 roku wytworzymy 175 zetabajtów danych. Rosnące znaczenie danych potwierdza Gartner w opublikowanej w 2021 roku liście trendów, gdzie jednym z nich jest właśnie przesuwanie się danych i ich analityki do obszaru kluczowych funkcji biznesowych w organizacjach1. Czy powinniśmy się tym martwić, zwłaszcza jako decydenci biznesowi? Odpowiedź twierdząca nasuwa się sama. Ale dlaczego?
Tabletka to nie wszystko
Na co dzień uczymy się, że produkt sam w sobie niekoniecznie czyni klienta zadowolonym, ani nie buduje czegoś, co nazywamy pozytywnym doświadczeniem klienta. Zazwyczaj dochodzimy do wniosku, że określona rola danego produktu może być spełniona przez wiele innych produktów. Weźmy na przykład samochód lub ulubiony element garderoby. Wyjazd z domu do miasta jest tak samo prosty samochodem ze znaczkiem Lada, jak i ze znaczkiem Porsche. Podobnie jest z dżinsami, które niezależnie od marki z powodzeniem spełnią swoją rolę. Jeżeli jednak dżinsy posiadają metkę Armani, wówczas sentymenty, czy samoświadomość osoby je noszącej, są zupełnie inne.Rola reklamy oraz reklamy produktów farmaceutycznych w różnych kanałach z uwzględnieniem social media
Instagram, Facebook, YouTube, LinkedIn – te narzędzia coraz chętniej wykorzystywane są przez użytkowników do szeroko pojętej reklamy, z uwzględnieniem również sektora farmaceutycznego, gdzie używane są do promowania terapii, kampanii edukacyjno-informacyjnych, czy też samej firmy.Studium przypadku: Software sprzedaje Hardware
Samo urządzenie (hardware) odgrywa niewielką rolę w przypadku komputerów i niemal żadnej w przypadku leków. Zdecydowana większość produktów na rynku farmaceutycznym jest zwykłym towarem dającym się zastąpić innym, konkurującym ceną. Samo „urządzenie w postaci tabletki” nie przyniesie już szerokiego zastosowania, preskrypcji czy komercyjnego zwrotu z inwestycji. Taki schemat funkcjonował i działał przez wiele dekad. Tak długo jak przedstawiciel medyczny nie opowiedział interesującej historii, tak długo zainteresowanie lekiem było niskie. Lekarze potrzebowali i nadal potrzebują mieć historię do przekazania. Czasami usłyszaną od przedstawicieli medycznych historię przekazują swoim pacjentom. Okres połowicznego rozpadu czy stopień metabolizmu wątrobowego lub nerkowego są zazwyczaj mało, o ile w ogóle, interesujące. Gdyby okazały się potrzebne, takie informacje są dzisiaj w zasięgu każdego.Primum non nocere, czyli 5 mitów na temat kampanii omnichannel skierowanych do lekarzy
Upuszczanie krwi, teoria humoralna, czy wreszcie szczepionki, które wywołują autyzm – historia medycyny pełna jest przykładów poglądów, które nie tylko nie pomagają pacjentowi, ale wręcz szkodzą. Podobnie jest z pharmamarketingiem: w mojej branży nadal pokutuje wiele przekonań, które zamiast zwiększać efektywność kampanii, osłabiają ją.Online czyli jak? Praktyczne wskazówki dla efektywnych spotkań zdalnych
Czy wiesz, że przeciętne opóźnienie sygnału audio-wideo w zależności od połączenia internetowego i oprogramowania to około jedna sekunda? Niby nic wielkiego – przecież pauza podczas konwersacji buduje jej naturalny rytm. Problem polega na tym, że jeśli jest ona dłuższa niż 1200 ms wywołuje u nas niepokój, za który obwiniamy właśnie jakość połączenia (często niesłusznie zresztą). Spróbuj opowiedzieć dowcip podczas wideokonferencji. Oczekiwanie na reakcję widzów trwa wieki, a kiedy zobaczysz uśmiech na ich twarzach – uff – odetchniesz z ulgą. Badanie niemieckie z 2014 roku udowadnia, że rozmówca w sytuacji opisywanej powyżej odbierany jest jako mniej zaangażowany w rozmowę, mniej skoncentrowany na omawianym temacie i mniej przyjazny. Jeśli dodamy do tego takie rzeczy jak: wymuszona pozycja siedząca, oglądanie własnej twarzy na ekranie, problemy z połączeniem internetowym, konieczność większej koncentracji uwagi, nienaturalne (w kontekście zawodowym) otoczenie (np. własna kuchnia lub sypialnia w roli tymczasowego biura), nie trudno dojść do wniosku, że komunikacja przez sieć jest dużo trudniejsza i bardziej męcząca niż tradycyjne spotkania.COVID: Czy lekcje zostały odrobione? Lekarze są w stanie przetrwać bez spotkań z przedstawicielami medycznymi
COVID-19 przyniósł znaczące korzyści dywizjom badań i rozwoju firm farmaceutycznych. Zostały one zasilone dodatkowymi zasobami ludzkimi oraz finansowymi – dopieszczone, by szybko opracować skuteczną terapię bądź szczepionkę. Pokaźne fundusze zostały także przyznane firmom prowadzącym badania kliniczne na zlecenie (CRO – Contract Research Organisations), w celu przyspieszenia rekrutacji i jeszcze szybszej realizacji badań klinicznych. Obserwujemy kolejny wyścig zbrojeń, który wielu z nas kojarzy się z walką o większe pokrycie i częstotliwość wizyt zespołów sprzedaży z przeszłości.SZTUCZNA INTELIGENCJA. Jak długo lekarz będzie jeszcze potrzebny?
Fenomen sztucznej inteligencji (ang. artificial intelligence – AI), który wielu kojarzy się z inteligentnymi robotami przyszłości z filmów SF, staje się powoli rzeczywistością. W wielu dziedzinach jesteśmy jego użytkownikami nawet nie zdając sobie z tego sprawy.Wyzwania w pracy przedstawiciela medycznego. Zwiększanie efektywności pracowników w erze transformacji cyfrowej
Branża farmaceutyczna jest jedną z tych, która wyraźnie odczuwa obecną transformację cyfrową. Zachodzące zmiany dotyczą głównie poszukiwania nowych sposobów zwiększenia efektywności pracowników i generowania kolejnych źródeł przychodów. Koncerny wykorzystują nowe technologie do budowania przewagi konkurencyjnej i poprawy wydajności poszczególnych działów za pomocą wszelkich dostępnych metod. Czasem zapominają jednak o tym, że pracownicy, przyzwyczajeni do „starego” porządku, mogą być zagubieni, a ich efektywność zamiast rosnąć – drastycznie spada. A więc – gdzie w tym wszystkim znajduje się przedstawiciel medyczny?Sztuczna Inteligencja w służbie poprawy wyników komercyjnych
W ostatniej dekadzie firmy farmaceutyczne podwoiły swe wydatki na marketing w kanałach cyfrowych. Kiedy lekarze w coraz większym stopniu sięgają po nowe źródła informacji, firmy farmaceutyczne coraz głębiej zapuszczają się w przestrzeń cyfrową, dokonując w niej coraz większej ekspansji. Najważniejszym wyzwaniem na dziś jest zidentyfikowanie obszarów, w których sztuczna inteligencja (AI – artificial intelligence) może zostać wykorzystana do realizacji pomysłów każdego marketera w firmie farmaceutycznej starającego się precyzyjnie i efektywnie dotrzeć do lekarza.Czy AI pozbawi pracy Przedstawicieli Medycznych? Jaka jest przyszłość przedstawiciela medycznego w erze sztucznej inteligencji?
Amerykańska badawczo-doradcza agencja Gartner przewiduje, że do końca 2020 roku sztuczna inteligencja (AI) przyczyni się do powstania większej liczby miejsc pracy niż ich odbierze. W tym samym czasie 1,8 milionów miejsc pracy w USA zostanie utraconych na rzecz automatyzacji. Zespoły sprzedażowe firm farmaceutycznych dokonały wiele zmian w ostatnich kilku latach. Wizyty jeden-na-jeden czy arkusze w Excelu zostały wsparte narzędziami multichannelowymi i urządzeniami mobilnymi. Teraz nadeszła AI. Czy przedstawiciele medyczni powinni się niepokoić? Jaka jest przyszłość przedstawiciela medycznego w erze sztucznej inteligencji?Digital Healthcare: jeszcze nie teraz
W Niemczech już 27% przedsiębiorstw generuje ponad 60% swych obrotów za pośrednictwem rozwiązań i kanałów cyfrowych. Jeżeli powołamy się na raport niemieckiego Ministerstwa Gospodarki, zauważymy, iż przemysł opieki zdrowotnej oraz farmaceutyczny znajdują się na dole tabeli poziomu cyfryzacji. Przyczyn takiego stanu może by wiele, co nie zmienia faktu, iż cyfryzacja w ochronie zdrowia jest konieczna. Istnieją jedynie odizolowane przykłady, w których opieka nad pacjentem znacząco zyskała dzięki zintegrowanej i wzajemnie powiązanej opiece z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.Blockchain w komunikacji do klientów, czyli Unique Track and Trace Token
Nowe technologie pojawiają się niemal codziennie, nie tylko w otoczeniu biznesowym, ale również w wielu obszarach naszego codziennego życia. Ułatwiają komunikację, dostarczają informacji, umożliwiają rozwój, dbają o bezpieczeństwo, wspierają w działaniach i sprawiają, że nasze otoczenie zmienia się w tempie dotąd niespotykanym. Oczywiście wiele nowych idei nigdy nie wychodzi poza wąskie grono pomysłodawców, jednak w dzisiejszym globalnym świecie, coraz częściej iskra, która powstaje w jednym zakątku świata potrafi niemal natychmiast objąć cały glob. Tak było z technologią Blockchain, początkowo kojarzoną jedynie z kryptowalutami, a obecnie obejmującą swym zasięgiem kolejne obszary biznesu.Sztuczna inteligencja w służbie zdrowiu. Czyli pacjent na pierwszym miejscu
Chyba każdy z nas zna osobę (o ile nią nie jest), która czuje przyspieszone bicia serca w trakcie zdobywania kolejnych osiągnięć w Tibii lub satysfakcję podczas rozwoju królestwa w Settlersach? Co takiego mają w sobie gry, że potrafią przyciągnąć użytkownika i zaangażować go czasem na bardzo długo? Element rywalizacji, możliwość zdobywania nagród i bycie docenionym. A gdyby tak wykorzystać te mechanizmy w terapiach chorób przewlekłych? Bo czy „gra o zdrowie” nie powinna być tą najważniejszą rozgrywką, jaką stoczymy w swoim życiu?Oczami lekarza praktyka. Wpływ transformacji cyfrowej na system ochrony zdrowia i opieki społecznej pacjentów kardiologicznych w Polsce
Według publikowanych danych statystycznych schorzenia układu krążenia są od lat najczęstszą przyczyną umieralności w Unii Europejskiej i w Polsce. W kardiologii wiek (pow. 65 r.ż.) i płeć są traktowane jako osobne czynniki ryzyka chorób układu krążenia (ChUK). Wskaźniki chorobowości populacji oraz wynikające z nich wskaźniki absencji chorobowej w pracy, mają znaczący wpływ na kondycję przedsiębiorstw i gospodarki całego kraju.Oczami lekarza praktyka. Na zgłaszane przez Pana dolegliwości przepisuję Panu cyfrowe tabletki oraz aplikację na telefon...
Jeszcze niedawno idea „cyfrowych tabletek” była traktowana jako odległa przyszłość. A tu proszę, amerykańska agencja FDA 13. listopada zaakceptowała system o wdzięcznej nazwie „Abilify MyCite”.Oczami lekarza praktyka. MOBILNE APLIKACJE MEDYCZNE – Tylko trend czy rzeczywista wartość dodana w praktyce lekarskiej?
Rzeczywistość wyprzedza często nasze subiektywne pojęcie o postępie. Tak jest z postępem w komunikacji cyfrowej. Jeszcze niedawno podstawową funkcją telefonu komórkowego było kontaktowanie się z innymi użytkownikami, co nie zawsze się udawało w czasie rzeczywistym – i nie chodzi tu tylko o moją żonę.Tagi
AbbVie, Abbott, Astellas, Boehringer Ingelheim, Diagnosis, Digital in Health, Marketing Farmaceutyczny, Merck, Multichannel, Otsuka Pharmaceutical, Pfizer, Pharmamarketing, Przedstawiciel Farmaceutyczny, Przedstawiciel Medyczny, QAH, Radosław Marter, Sandoz, Sanofi, Servier, Techdow, Valeant, konsultant medyczny, marketing farmaceutyczny, pharmamarketing, przedstawiciel medyczny